Proiectul GiZ: Accelerarea adoptării bunelor practici privind dezvoltarea durabilă mediului școlar.
Comandat de: Ministerul Federal al Germaniei pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ).
Implementator: AO Alianţa pentru Eficienţă Energetică şi Regenerabile, Republica Moldova în parteneriat cu Agenția pentru Eficiență Energetică și Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic
Durata implementării: August 2021- iulie 2022
Obiectivul principal al proiectului: Crearea unui model de planificare durabilă pentru îmbunătățirea mediului fizic școlar, cu scopul de a gestiona în mod competent resursele și facilitățile școlare (energie, deșeuri, apă, amenajarea teritoriului, achiziții verde, utilizarea de materiale ecologice etc.), precum și diverse întrebări sociale și financiare asociate.
Grup (grupuri) țintă: Proiectul va acoperi 10 școli, din cel puțin 5 localități din Republica Moldova. Grupul țintă al proiectului: personalul școlilor, elevii, părinții, factorii de decizie de la nivel naţional și local: Ministerul educaţiei, Agenţiile naţionale de educaţie şi alţi stakeholderi relevanţi de nivel naţional, din educaţie sau din alte sectoare.
Activităţi principale: ✔️ Crearea unui model de planificare și monitorizare durabilă a mediului școlar:
- Evaluarea mediului fizic școlar și elaborarea Planului de Acțiuni de Dezvoltare Durabilă.
- Implementarea proiectelor demonstrative mici pentru obținerea succesului într-unul dintre domeniile de interes.
✔️ Formarea capacităților membrilor interesați ai comunității școlare (elevi, profesori, personal tehnic, părinți) în vederea evaluării mediului școlar și planificarea acțiunilor pentru îmbunătățirea acestuia prin:
▪️ Desfășurarea unei serii de instruiri tematice privind îmbunătățirea mediului fizic școlar de către experți din Moldova, UE și țările Parteneriatului Estic;
▪️ Împărtășirea celor mai bune practici între școli.
▪️ Furnizarea de echipamente educaționale pentru măsurarea instrumentală a parametrilor cheie ai microclimei în sălile de clasă în raport cu standardele sanitare și igienice (NCM) (aer curat, apă, canalizare, calitatea iluminatului, temperatură corectă, ventilație, eficiență energetică, spații verzi etc.).
✔️ Crearea unei echipe de comunicare în fiecare dintre școli pentru a prezenta talentele și pasiunile de mediu ale elevilor. Aceasta activitatea va fi realizată în parteneriat cu Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic. Scopul acestei activități va fi instruirea comunicatorilor școlari pentru a scrie istorii despre progresul proiectului în propria școală, precum și pentru a crea conștientizare cu privire la problemele de eficiență energetică și de mediu.
Rezultate așteptate: ✔️ Modelul de planificare durabilă pentru școli, cu accent pe energie și mediu, pilotat în 10 școli și mecanismele de planificare, sunt adaptate și bine gestionate de părțile interesate locale.
✔️ Peste 100 de persoane (elevi, profesori, administratori de clădiri, părinți) au dobândit abilități și cunoștințe despre cum să evalueze siguranța mediului în școli, să stabilească obiectivele, să planifice și să implementeze acțiuni pentru îmbunătățirea mediului școlar, economisirea energiei și realizarea sustenabilității.
✔️ Peste 1000 de persoane (elevi, profesori, parinți) și-au sporit gradul de conștientizare cu privire la problemele de mediu și la modalitățile de abordare a acestora. Copiii, părinții, profesorii sunt inspirați să integreze principiile durabilității în propriile lor stiluri de viață și comunități. Mai multe școli și autoritățile publice naționale/locale sunt interesate să promoveze experiența.